
ING. LUCIE MATĚJCOVÁ
BENAUDIRA
NEUROVÝVOJOVÁ stimulace
HEMISFERÁLNÍ integrace dle Paul E. Dennisona
DÍLČÍ oslabení výkonu
EFT se zaměřením na raná traumata
Pokud máte zájem o osobní setkání, prosím kontaktujte mě!
- matejcovalucie@seznam.cz
- +420 733 139 844
Jmenuji se Lucie Matějcová a pracuji jako terapeutka s důrazem na celostní vnímání dětí, které ke mně se svými obtížemi přicházejí. Každé dítě je jedinečné – má své vlastní vnímání světa i své potřeby. Věřím, že citlivou a individualizovanou kombinací metod lze výrazně přispět ke zlepšení kvality jeho života.
Při své práci usiluji o propojení všech oblastí vývoje – tělesné, smyslové, kognitivní i emoční. Během našich setkání kladu důraz na individualizaci přístupu – s ohledem na dítě samotné, jeho nejbližší a také s ohledem na dlouhodobý cíl, ke kterému společně směřujeme.
Jako maminka holčičky se specifickými potřebami mám osobní zkušenost s metodami, se kterými nyní pracuji. Díky naší společné cestě – plné objevování, naděje, ale i nejistot, vzestupů a pádů – jsem si mnoho věcí mohla prožít na vlastní kůži. Věřím, že právě tyto zkušenosti mi umožňují vnímat potřeby dětí i rodičů s hlubším pochopením, respektem a empatií.
V poslední době se věnuji také lektorské činnosti. Pořádám přednášky a besedy pro rodiče dětí se specifickými potřebami, učitele mateřských i základních škol a také pro neziskové organizace. Mým cílem je šířit osvětu a podporovat porozumění dětskému vývoji v celé jeho šíři.
Více se o mně a mnou používaných metodách dozvíte na mých webových stránkách: www.rozvijime-deti.cz.
Sluchový trénink Benaudira
Benaudira je vysoce individualizovaný trénink zaměřený na optimalizaci sluchového zpracování v mozku. Ve své praxi se zaměřuji především na tyto oblasti obtíží:
- Sluch (sluchové zpracování, oslabená sluchová paměť)
- Řeč (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, dyslálie – problémy s výslovností, koktavost)
- Čtení a psaní (dyslexie)
- Další specifické poruchy učení (především dysortografie, dyskalkulie)
- Pozornost (poruchy pozornosti ADHD či ADD)
Neuro-vývojová stimulace
Primární reflexy jsou během prvního roku života dítěte velmi důležitým faktorem pro správný psychomotorický vývoj dítěte. V průběhu prvního roku dítěte se primární reflexy postupně inhibují (mizí) a nahrazují je posturální reflexy, které máme až do dospělosti a stáří. Pokud se z nějakého důvodu primární reflexy během prvního roku života neinhibují, mohou v následujících obdobích negativně ovlivňovat vývoj dítěte a rozvoj jeho dovedností. V těchto případech hovoříme o přetrvávajících primárních reflexech.
V rámci Neuro-vývojové stimulace se zaměřuji na odstranění těchto nežádoucích primárních reflexů a nastavení posturálních reflexů, které jsou pro člověka žádoucí.
Neurovývojovou stimulaci vnímám kromě logopedie jako jednu ze zásadních terapií pro pomoc dětem s ADHD, vývojovou dysfázií, specifickými poruchami učení apod.
Integrace (propojení) hemisfér dle Paul E. Dennisona
Neuro-vývojovou stimulaci ve většině případech doplňuji o bilaterální integraci mozkových hemisfér. Usiluji u dětí o nastavení bilaterální činnosti mozku (tzn. obě hemisféry spolu spolupracují, komunikují).
V důsledku unilaterální činnosti mozku děti mohou mít obtíže s:
- Záměnami (b-d, > vs. <, + vs. -)
- Přesmyky písmen či slabik
- Vynecháváním písmen při čtení, psaní
- Špatnou rytmizací a koordinací pohybů
- Špatnou pravo-levou a prostorovou orientací
- Problémy s časoprostorem
- Mohou se objevovat deficity v serialitě a vizuomotorice
Dílčí oslabení výkonu dle S. Emmerlingové
V rámci této metody se soustředím na diagnostiku a nápravu deficitů v dílčích funkcích, které mohou být jednou z příčin nerovývojových poruch. Správně vyvinuté dílčí funkce jsou předpokladem pro rozvoj řeči, myšlení a rozvoj dovedností jako jsou čtení, psaní, počítání a přiměřené chování.
Rozlišujeme tyto deficity v dílčích funkcích:
- Deficity ve zrakovém vnímání (zraková figura a pozadí, zraková diferenciace, zraková paměť v posloupnosti)
- Deficity ve sluchovém vnímání (sluchová figura a pozadí, sluchová diferenciace, krátkodobá sluchová paměť)
- Prostorová orientace (hmatové vnímání, tělesné schéma, orientace v prostoru)
- Intermodalita (deficit v intermodalitě narušuje vývoj intelektu dítěte, logického myšlení a logické paměti) – často děti s VD či ADHD
- Serialita (neschopnost jedince zapamatovat si, myslet a pracovat promyšleně krok za krokem v posloupnosti) – častá u dětí s ADHD
EFT a EFT se zaměřením na raná traumata (dle S. Emmerlingové)
EFT (Emotional freedom techniques), neboli techniky emoční svobody, je metoda, jejímž autorem je americký inženýr Garry Craig. EFT je poměrně mladá, ale ve světě velmi uznávaná metoda energetické psychologie.
Je to v podstatě psychologická forma akupresury založená na objevu, že příčinou všech negativních emocí je porucha v našem energetickém systému. EFT se zaměřuje na hledání příčiny problémů, přičemž vyniká svou rychlostí a účinností. Tato metoda pracuje jak s psychikou, tak s fyzickým tělem, což vede k uvolnění negativních emocí a osvobození od problémů.
Tato technika je přínosná pro děti i dospělé a může být použita k řešení různorodých problémů. Pomáhá při zvládání úzkostí, strachů, fobií, nízkého sebevědomí, zdravotních potíží, emoční nestability a psychických obtíží.
EFT používám zejména při práci s ranými traumaty, tedy silnými negativními emočními zážitky spojenými s obdobím početí, těhotenství, porodu a raného dětství. Praxe ukazuje, že je metoda EFT prospěšná i pro děti s vývojovou dysfázií, ADHD, ADD, specifickými poruchami učení apod. V současnosti se v rámci EFT věnuji právě těmto dětem s různými obtížemi a jejich blízkým.
Kontakt
Pokud byste mě chtěli kontaktovat, nejjednodušší způsob je zavolat mi nebo mi poslat krátký e-mail s Vaším požadavkem. Moje kontaktní údaje najdete výše.
Ráda Vám ale také zavolám zpět.
Stačí vyplnit tento formulář.
Vyvážený sluch je důležitější, než si většina z nás dokáže představit. Mnohé potíže – jak u dětí, tak i u dospělých – mohou být způsobeny právě nevyváženým vnímáním nízkých a vysokých frekvencí.
Například poruchy soustředění, problémy ve škole nebo poruchy čtení a psaní (dyslexie) mohou souviset se sluchem – ne však se samotným uchem, ale se způsobem, jakým mozek zpracovává slyšené informace. I když je sluch po lékařské stránce v pořádku, sluchové vnímání může být narušeno.
Důsledky sahají od poruch pozornosti, problémů s vyjadřováním nebo porozuměním řeči, poruch učení až po hyperakuzi, tinnitus nebo poruchy sluchu.
Také psychosociální a emoční faktory výrazně závisí na tom, jak dobře a snadno naše sluchové vnímání funguje. Komunikace a interakce s ostatními, stejně jako kognitivní a emoční zpracování podnětů z okolí, závisí na co nejefektivnějším příjmu a zpracování smyslových vjemů.
Ucho dodává mozku informace z vnějšího světa, ale teprve tam vzniká smysluplný sluchový vjem. Pokud je sluchové zpracování narušeno, slyšíme buď příliš málo, příliš mnoho, nebo nevyváženě.
U dětí se to často projevuje jako poruchy soustředění, pozornosti, potíže s rozvojem řeči nebo problémy s pravopisem a čtením.
Dospělí často zažívají vyčerpání, podrážděnost nebo přetížení v hlučném prostředí – například při rozhovorech více lidí najednou nebo v pracovním prostředí. Tyto potíže se mohou projevit také jako tinnitus, přecitlivělost na zvuky (hyperakuze) nebo snížená schopnost vnímání.
Narušené sluchové zpracování může způsobit, že řeč je hůře srozumitelná, rušivé zvuky převažují, nebo si mozek „vymýšlí“ zvuky, které ve skutečnosti neexistují – jako je tomu u tinnitu. V mnoha případech nejsou příčiny lékařského charakteru, ale spočívají ve zpracování v mozku. Běžné sluchové testy tyto potíže často neodhalí.
Lidé s nevyváženým sluchovým vnímáním například vnímají zvuky okolí mnohem hlasitěji než ostatní – to je může silně rušit. Mluvící osobu pak slyší hůře, což vede k nedorozuměním a problémům se soustředěním.
U dětí se to může projevovat jako nepozornost nebo dokonce neochota – ale skutečný problém je hlubší. Věta „Ty snad neslyšíš?!“ často vystihuje jádro problému přesněji, než si rodiče myslí.
Dospělí mají sklon tyto potíže potlačovat a „fungovat dál“, což ale může vést k jejich vyčerpání a přetížení.
• Učební potíže navzdory normálnímu intelektu
• Problémy s pravopisem a čtením / dyslexie
• Krátká doba udržení pozornosti
• Potíže se soustředěním
• Tendence ke stažení se ve školce nebo škole
• Emoční nebo psychosociální výkyvy
• Zjevné „problémy se sluchem“, ačkoli je sluch po lékařské stránce v pořádku
Některé děti tyto potíže kompenzují tím, že se nechají zaplavit podněty, nebo že zpracování sluchových vjemů vyžaduje zvýšené úsilí – působí výřečně, ale rychle se unaví.
Jiné děti se projevují buď velmi tiše, nebo extrémně hlasitě – obojí může být pokus, jak si regulovat své sluchové prostředí.
• Problémy s porozuměním řeči ve skupinách
• Přecitlivělost na podněty, vyčerpání, symptomy vyhoření
• Potíže se soustředěním a sociální stažení
• Pískání v uších / tinnitus
• Poruchy pozornosti
Důležité: Sluchový trénink BENAUDIRA není lékařská terapie a nenahrazuje žádnou lékařskou léčbu ani doporučená opatření, jako je například logopedie. Jedná se o cílený trénink vnímání, který může být v mnoha případech cenným doplňkem – zejména tehdy, když jsou lékařské nálezy v pořádku, ale příznaky i přesto zhoršují kvalitu každodenního života. • Porucha pozornosti (i bez hyperaktivity)
Sluchový trénink BENAUDIRA
Již desítky let rozvíjejí vědci jako Dr. Volf, Dr. Tomatis a Dr. Johansen přístup sluchového tréninku jako řešení těchto potíží.
Sluchový specialista Holger Raddatz vyvinul sluchový trénink BENAUDIRA, který může v mnoha případech pomoci.
Cílem je trénovat centrální sluchové zpracování pomocí individuálně přizpůsobené hudby. Mozek se přitom krok za krokem znovu učí naslouchat vyváženě – zcela bez léků a invazivních metod.
Speciálně vyvinutá tréninková hudba se pravidelně poslouchá přes sluchátka – pohodlně doma. Tím se cíleně stimuluje mozek, aby se zlepšilo rozlišení řeči od rušivých zvuků, zvýšila koncentrace, zlepšilo porozumění řeči a celková lehkost poslechu.
Pokud Vy nebo Vaše dítě trpíte některým z následujících problémů, stojí za to zaměřit pozornost na sluchové zpracování:
• Problémy se soustředěním ve škole, v běžném životě nebo v práci
• Porucha sluchového zpracování a vnímání
• Porucha čtení a pravopisu / dyslexie
• Dyskalkulie nebo oslabení v počítání
• Školní problémy navzdory dobré inteligenci
• Přecitlivělost na zvuky
• Zpožděný vývoj řeči nebo poruchy řeči
• Tinnitus
• Nedoslýchavost
• Emoční nebo psychosociální výkyvy bez zjevné příčiny
• Nadměrná únava během dopoledne ve škole nebo v práci
• Stavy vyčerpání
Existuje mnoho dalších možných příčin těchto problémů. Ne vždy je za nimi nevyvážené sluchové vnímání. Cílem metody BENAUDIRA je pomocí přesného testu sluchového zpracování zjistit, zda mezi obtížemi a sluchem existuje souvislost, nebo ne.
Pouze pokud se taková souvislost jasně prokáže, má smysl začít se sluchovým tréninkem.
Na oficiálních stránkách www.benaudira.sk/methode najdete mnoho dalších informací – i o oblastech použití, jako jsou tinnitus a zhoršení sluchu.
Test a poradenství – přímo u nás
Díky úvodnímu testu sluchového zpracování a poradenskému rozhovoru se u nás nejlépe dozvíte, zda by u Vás – nebo Vašeho dítěte – mohlo zlepšení centrálního sluchového zpracování být součástí řešení Vašich potíží.
Neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám poskytneme osobní nebo telefonické poradenství.