
Mgr. LEA ŠAFRÁNKOVÁ
MYOFUNKČNÍ TERAPIE MFT sTArs
BENAUDIRA
INPP
BILATERÁLNÍ INTEGRACE
HANDLE I. a II.st
Pokud máte zájem o osobní setkání, prosím kontaktujte mě!
- lea.safrankova@seznam.cz
- +420 731 556 909
Jmenuji se Lea Šafránková a pracuji jako terapeutka s důrazem na funkci v oblastech, které propojují tělo a mozek.
Jsem absolventkou PF MU Brno, kde jsem vystudovala a v roce 2004 ukončila magisterský program – obor speciální pedagogika, logopedie, surdopedie. Dále jsem absolvovala postgraduální vzdělávání v rezortu školství a celou řadu logopedických i dalších odborných seminářů, workshopů, stáží a konferencí v ČR i v zahraničí. Na svém vzdělávání pracuji neustále a věnuji se i publikační a lektorské činnosti. Ve svém komplexním pojetí kladu důraz na mezioborovou a mezirezortní spolupráci.
Pracuji s dětmi i dospělými, kteří hledají větší rovnováhu – ať už v řeči, pozornosti, koordinaci, nebo v tom, jak zvládat každodenní situace. Každý z nás si s sebou nese vlastní příběh a způsob, jak vnímá svět. Mým cílem je těmto signálům naslouchat a nabídnout smysluplnou cestu, jak posílit to, co právě teď potřebuje podporu. Věřím, že tělo a mysl jsou jeden celek, a že opravdová změna se děje tam, kde se setkávají funkční přístup, bezpečný prostor a lidské porozumění.
Specializuji se na:
- Sluchový trénink Benaudira
Díky Benaudiře společně pomáháme zlepšit sluchové zpracování, koncentraci, řeč, školní dovednosti i emoční regulaci.
Aktivně se podílím na jejím rozvoji v ČR – překládám materiály, jsem hlasem české verze dichotického testu v přístrojích Benaumetr a snažím se o rozšíření této metody mezi ostatní terapeuty. - Myofunkční terapie (MFT sTArs)
Jsem vyškolenou multiplikátorkou pro ČR, lektorkou kurzů, autorkou české verze německých materiálů pro odbornou veřejnost – školím odborníky a věnuji se terapii poruch orofaciálních funkcí. - Neurovývojová terapie INPP (Institute for Neuro-Physiological Psychology)
Prostřednictvím této metody nabízím neinvazivní, pohybový program, který pomáhá postupně integrovat reflexy a podpořit zralost nervového systému.
Pracuji s přetrvávajícími reflexy a neuromotorickou nezralostí, která může ovlivňovat školní úspěšnost i chování s cílem pomoci klientům překonat potíže a lépe využít jejich potenciál.
- Bilaterální integrace (BI)
Podporuji propojení a spolupráci pravé a levé strany těla a mozku s přesahem do kognitivních funkcí. Zaměřuji se na funkční zkoordinování obou mozkové hemisfér a těla. Tato dovednost je klíčová nejen pro motoriku, ale především pro pozornost, soustředění a učení. - HANDLE přístup (Holistic Approach to NeuroDevelopment and Learning Efficiency)
Jemnou a individuálně přizpůsobenou terapeutickou metodou podporuji neurovývoj a integraci smyslového vnímání.
- Kraniosakrální terapie (ve výcviku)
Učím se jemně a pozvolna prostřednictvím doteku pracovat s napětím v těle a nervovém systému.
Věřím, že terapie není o opravování, ale o objevování toho, co v nás může znovu volně plynout.
Protože vím, že malé změny v bezpečném prostředí mohou přinést velkou úlevu – dítěti, rodiči, i celému systému.
Moje motto:
„Smysluplná terapie propojuje odbornou intervenci s citlivým rozpoznáváním individuálního příběhu klienta.“
Ráda Vás přivítám ve své praxi. Ať už hledáte podporu, porozumění nebo nový směr – společně ho můžeme najít.
Kontakt
Pokud byste mě chtěli kontaktovat, nejjednodušší způsob je zavolat mi nebo mi poslat krátký e-mail s Vaší žádostí. Mé kontaktní údaje najdete výše.
Ale ráda Vám také zavolám zpět.
Stačí vyplnit tento formulář.
Vyvážený sluch je důležitější, než si většina z nás dokáže představit. Mnohé potíže – jak u dětí, tak i u dospělých – mohou být způsobeny právě nevyváženým vnímáním nízkých a vysokých frekvencí.
Například poruchy soustředění, problémy ve škole nebo poruchy čtení a psaní (dyslexie) mohou souviset se sluchem – ne však se samotným uchem, ale se způsobem, jakým mozek zpracovává slyšené informace. I když je sluch po lékařské stránce v pořádku, sluchové vnímání může být narušeno.
Důsledky sahají od poruch pozornosti, problémů s vyjadřováním nebo porozuměním řeči, poruch učení až po hyperakuzi, tinnitus nebo poruchy sluchu.
Také psychosociální a emoční faktory výrazně závisí na tom, jak dobře a snadno naše sluchové vnímání funguje. Komunikace a interakce s ostatními, stejně jako kognitivní a emoční zpracování podnětů z okolí, závisí na co nejefektivnějším příjmu a zpracování smyslových vjemů.
Ucho dodává mozku informace z vnějšího světa, ale teprve tam vzniká smysluplný sluchový vjem. Pokud je sluchové zpracování narušeno, slyšíme buď příliš málo, příliš mnoho, nebo nevyváženě.
U dětí se to často projevuje jako poruchy soustředění, pozornosti, potíže s rozvojem řeči nebo problémy s pravopisem a čtením.
Dospělí často zažívají vyčerpání, podrážděnost nebo přetížení v hlučném prostředí – například při rozhovorech více lidí najednou nebo v pracovním prostředí. Tyto potíže se mohou projevit také jako tinnitus, přecitlivělost na zvuky (hyperakuze) nebo snížená schopnost vnímání.
Narušené sluchové zpracování může způsobit, že řeč je hůře srozumitelná, rušivé zvuky převažují, nebo si mozek „vymýšlí“ zvuky, které ve skutečnosti neexistují – jako je tomu u tinnitu. V mnoha případech nejsou příčiny lékařského charakteru, ale spočívají ve zpracování v mozku. Běžné sluchové testy tyto potíže často neodhalí.
Lidé s nevyváženým sluchovým vnímáním například vnímají zvuky okolí mnohem hlasitěji než ostatní – to je může silně rušit. Mluvící osobu pak slyší hůře, což vede k nedorozuměním a problémům se soustředěním.
U dětí se to může projevovat jako nepozornost nebo dokonce neochota – ale skutečný problém je hlubší. Věta „Ty snad neslyšíš?!“ často vystihuje jádro problému přesněji, než si rodiče myslí.
Dospělí mají sklon tyto potíže potlačovat a „fungovat dál“, což ale může vést k jejich vyčerpání a přetížení.
• Učební potíže navzdory normálnímu intelektu
• Problémy s pravopisem a čtením / dyslexie
• Krátká doba udržení pozornosti
• Potíže se soustředěním
• Tendence ke stažení se ve školce nebo škole
• Emoční nebo psychosociální výkyvy
• Zjevné „problémy se sluchem“, ačkoli je sluch po lékařské stránce v pořádku
Některé děti tyto potíže kompenzují tím, že se nechají zaplavit podněty, nebo že zpracování sluchových vjemů vyžaduje zvýšené úsilí – působí výřečně, ale rychle se unaví.
Jiné děti se projevují buď velmi tiše, nebo extrémně hlasitě – obojí může být pokus, jak si regulovat své sluchové prostředí.
• Problémy s porozuměním řeči ve skupinách
• Přecitlivělost na podněty, vyčerpání, symptomy vyhoření
• Potíže se soustředěním a sociální stažení
• Pískání v uších / tinnitus
• Poruchy pozornosti
Důležité: Sluchový trénink BENAUDIRA není lékařská terapie a nenahrazuje žádnou lékařskou léčbu ani doporučená opatření, jako je například logopedie. Jedná se o cílený trénink vnímání, který může být v mnoha případech cenným doplňkem – zejména tehdy, když jsou lékařské nálezy v pořádku, ale příznaky i přesto zhoršují kvalitu každodenního života. • Porucha pozornosti (i bez hyperaktivity)
Sluchový trénink BENAUDIRA
Již desítky let rozvíjejí vědci jako Dr. Volf, Dr. Tomatis a Dr. Johansen přístup sluchového tréninku jako řešení těchto potíží.
Sluchový specialista Holger Raddatz vyvinul sluchový trénink BENAUDIRA, který může v mnoha případech pomoci.
Cílem je trénovat centrální sluchové zpracování pomocí individuálně přizpůsobené hudby. Mozek se přitom krok za krokem znovu učí naslouchat vyváženě – zcela bez léků a invazivních metod.
Speciálně vyvinutá tréninková hudba se pravidelně poslouchá přes sluchátka – pohodlně doma. Tím se cíleně stimuluje mozek, aby se zlepšilo rozlišení řeči od rušivých zvuků, zvýšila koncentrace, zlepšilo porozumění řeči a celková lehkost poslechu.
Pokud Vy nebo Vaše dítě trpíte některým z následujících problémů, stojí za to zaměřit pozornost na sluchové zpracování:
• Problémy se soustředěním ve škole, v běžném životě nebo v práci
• Porucha sluchového zpracování a vnímání
• Porucha čtení a pravopisu / dyslexie
• Dyskalkulie nebo oslabení v počítání
• Školní problémy navzdory dobré inteligenci
• Přecitlivělost na zvuky
• Zpožděný vývoj řeči nebo poruchy řeči
• Tinnitus
• Nedoslýchavost
• Emoční nebo psychosociální výkyvy bez zjevné příčiny
• Nadměrná únava během dopoledne ve škole nebo v práci
• Stavy vyčerpání
Existuje mnoho dalších možných příčin těchto problémů. Ne vždy je za nimi nevyvážené sluchové vnímání. Cílem metody BENAUDIRA je pomocí přesného testu sluchového zpracování zjistit, zda mezi obtížemi a sluchem existuje souvislost, nebo ne.
Pouze pokud se taková souvislost jasně prokáže, má smysl začít se sluchovým tréninkem.
Na oficiálních stránkách www.benaudira.sk/methode najdete mnoho dalších informací – i o oblastech použití, jako jsou tinnitus a zhoršení sluchu.
Test a poradenství – přímo u nás
Díky úvodnímu testu sluchového zpracování a poradenskému rozhovoru se u nás nejlépe dozvíte, zda by u Vás – nebo Vašeho dítěte – mohlo zlepšení centrálního sluchového zpracování být součástí řešení Vašich potíží.
Neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám poskytneme osobní nebo telefonické poradenství.
Ve většině případů se jedná o příznak, kdy postižený vnímá zvuky, které ve skutečnosti v okolním prostředí neexistují. Tento jev se nazývá také „subjektivní tinnitus“.
Zvuky v uších mohou být vnímány jako pískání, bzučení, hučení, praskání, syčení, čisté tóny, šumění nebo klepání. Postižení popisují všechny možné druhy sluchových vjemů.
Každý čtvrtý člověk zná pískání v uších z vlastní zkušenosti – naštěstí většinou jen dočasně a bez výrazného utrpení. V Německu má tinnitus přibližně 10 milionů lidí, z toho asi 1,5 milionu trpí středně silným až nesnesitelným pískáním v uších.(Zdroj: Německá tinnitus liga e.V.)
Tinnitus nejčastěji vzniká v důsledku chybného zpracování sluchových podnětů v mozku. Neuronová aktivita, která by za normálních okolností měla být odfiltrována, se omylem dostává do vědomého vnímání. Ve zvukotěsné (tiché) komoře vnímá téměř každý určitou formu tinnitu. (Zdroj: Heller a Bergman, 1953)
Za běžných okolností postačí i velmi jemné zvuky z okolí, aby tyto vnitřní zvuky potlačily. U lidí trpících tinnitem však tento filtr nefunguje správně.
Tento nejčastější typ tinnitu lze v mnoha případech zmírnit právě sluchovým tréninkem.
Tinnitus může mít i organické příčiny nebo být příznakem jiných onemocnění, a proto je důležité, aby byl v každém případě lékařsky vyšetřen.
Hlavným príznakom tinitu je vnímanie zvukov, ktoré v skutočnosti vo vonkajšom prostredí neexistujú. Môžu sa vyskytovať rôzne druhy tónových aj Hlavním příznakem tinnitu je vnímání zvuků, které ve skutečnosti v okolním prostředí neexistují. Mohou se vyskytnout různé druhy tónových i netónových zvuků v uších, přičemž nejčastěji jde o vysoké pískání nebo pískavé tóny.
Při chronickém, dekompenzovaném tinnitu se může objevit tzv. sekundární symptomatika. Mluvíme o ní tehdy, když se vyskytnou doprovodné příznaky, které jsou vyvolané samotným tinnitem. Mezi takové sekundární příznaky patří například poruchy spánku, změny nálad nebo stavy úzkosti.
Tinnitus vzniká v mozku – a mozek se dá trénovat. Sluchový trénink BENAUDIRA při tinnitu cíleně využívá schopnost mozku učit se. Člověk se může naučit diferencovaněji naslouchat a vědomě některé zvuky potlačovat nebo naopak zřetelněji vnímat. Každý hudebník, zvukař nebo dirigent takto trénuje svůj mozek. V BENAUDIRA tréninku tinnitu se podporuje vyvážené slyšení. Pro tento účel jsme vyvinuli speciální tréninkovou hudbu založenou na poznatcích neurovědy. Tato hudba je individuálně přizpůsobena frekvenci Vašeho tinnitu a Vaší sluchové křivce, aby byla stimulace mozku co nejpřesnější.
Základem této individualizace jsou testy u sluchového trenéra BENAUDIRA přibližně v tříměsíčních intervalech. Trénink můžete pohodlně a cenově výhodně provádět doma v rozsahu 20 minut denně. Děti poslouchají tréninkovou hudbu pouze 10 minut denně.
Účinnost hudby filtrované specificky podle frekvencí pro léčbu tinnitu byla potvrzena klinickými studiemi Vestfálské Vilémovy univerzity v Münsteru.