Když ves zní jako pes, miska jako myška a pije se změní na bije….
Když myška zní jako miska a bije se změní na pije….
Problémy se čtením nebo hláskováním jsou často označované jako poruchy čtení a psaní /dyslexie/.
A právě tyto poruchy vyvolávají otázku … kde je příčina?
Existuje mnoho možných příčin vývoje dyslexie. Velmi častou roli v nich sehrávají poruchy sluchového zpracování a vnímání.
Řečové centrum v mozku je taktéž zodpovědné za sluch, čtení a mluvenou řeč.
Poruchy sluchového vnímání a zpracování mohou vyvolávat efekt, že podobně znějící hlásky se nesnadno rozlišují….
Ves zní jako pes, miska jako myška a pije se změní na bije…
Pro dítě, které neumí rozlišit podobně znějící hlásky resp. fonémy je zvládnutí gramatiky samozřejmě velmi náročné.
Sluchový trénink BENAUDIRA pomáhá korigovat centrální sluchové zpracování a zaměřuje se na hlásky, které u dané osoby představují problém.
Z tohoto důvodu jsou instrumentální hudba, písně a namluvené texty individuálně zpracované do výstupu, jehož výsledkem je tréninkové CD.
Nevyvážené vnímání různých frekvencí
- Pokud vnímáme nerovnoměrně různé výšky tónů /frekvence/, může to způsobovat efekt, že podobně znějící hlásky slyšíme stejně.
- Mnoho dětí slyší hluboké tóny mnohem citlivěji než tóny vysoké. Ve školním prostředí to znamená, že okolní rušivé zvuky vnímají velmi hlasitě na rozdíl od hlasu učitele.
- Z toho důvodu je pro takové děti velmi náročné správně porozumět mluvenému slovu. Navíc to na děti klade vyšší požadavky na aktivní poslech, a to snižuje jejich schopnost soustředit se.
Nevyhraněná dominance ucha
- Za jistých okolností není ani jedno ucho dominantní anebo se obě uši v dominanci střídají.
Tehdy dochází k tomu, že to, co slyšíme, může být vnímáno se zpožděním nebo s pomíchaným pořadím hlásek.
Interakce s více smyslovými systémy
- Nerovnováha v tak důležitém smyslu, jako je sluch, taktéž ovlivňuje ostatní smysly. Celý systém vnímání, zpracování a využití vjemů je v nerovnováze. V takovém případě jsou ovlivněné i zrakové vjemy při čtení a psaní.
Možné příznaky problémů se čtením a psaním /dyslexie/ způsobené narušeným sluchovým zpracováním
- Časté chyby v diktátu
- Zmatek v podobně znějících hláskách /fonémech
- Pomalé, koktavé čtení
- Obtíže s učením
- Problémy s porozuměním řeči
- Nejistota v syntaxi /skladbě věty/ a gramatice
- Problém zachytit některé hlásky ve slovech
- Schwierigkeiten, Laute aus Wörtern herauszuhören
- Potíže s porozuměním významu čteného textu, např. rozeznání slov nebo slabik jako celku (ma-ma)
- Nejistota v rozlišování krátkých a dlouhých hlásek